Wirtualne ZSTiO
Dodano: 09.06.2015Wirtualny model ZSTiO w Skoczowie
Uczniowie klasy 2 TE kształcący się na kierunku technik elektronik w skoczowskim ZSTiO stworzyli wirtualną wersję szkoły, do której uczęszczają. Model szkoły został stworzony w programie progeCAD Architecture ® firmy SoliCAD, jako praca dodatkowa, mająca umożliwić uczniom zdobycie dodatkowych umiejętności.
W ramach projektu uczniowie w pierwszej kolejności zmierzyli gabaryty poszczególnych klas, pracowni przedmiotów zawodowych, korytarzy oraz sali gimnastycznej. Następnie sporządzili wykaz mebli znajdujących się w poszczególnych pomieszczeniach. Dodatkowo dla każdej sali został odwzorowany plan instalacji elektrycznej. Powstała dwuwymiarowa wersja w programie wspomagającym projektowanie – progeCAD. Po stworzeniu modelu dwuwymiarowego, uczniowie przeszli do tworzenia wersji trójwymiarowej.
Do stworzenia wersji trójwymiarowej skoczowska szkoła pozyskała program progeCAD Architecture. Dzięki przyjętej strategii przez firmę SoliCAD, która jest firmą dystrybuującą rodzinę produktów progeCAD, możliwe stało się pozyskanie darmowej wersji do celów edukacyjnych. Na mocy uzyskanej licencji uczniowie mogą korzystać z pełnej wersji programu, pod warunkiem, że aplikacja zostanie zainstalowana na komputerach szkolnych i efekty ich pracy nie zostaną wykorzystane do celów komercyjnych.
Na początku pracy uczniowie podzielili się na dwie grupy – pierwsza miała za zadanie stworzenie modelu wirtualnego szkoły, a druga grupa stworzenie instrukcji obsługi programu. Obie grupy miały utrudnione zadanie, gdyż otrzymana wersja była anglojęzyczna. Nie stanowiło to jednak ogromnego problemu, gdyż zgodnie z założeniami nowej podstawy programowej wdrażanej w szkolnictwie zawodowym od 2012 r., uczniowie w trakcie nauki w szkołach zawodowych mają zajęcia z języka obcego zawodowego, dzięki udziałowi w projekcie udało się zastosować zdobytą wiedzę w praktyce.
W efekcie kilkumiesięcznej pracy powstał model szkoły, wraz z kilkunastoma animacjami ilustrującymi „wirtualny spacer” po naszej szkole, które zostaną umieszczone w Internecie. Ponadto powstała polskojęzyczna instrukcja obsługi programu, z której mogą korzystać wszyscy uczniowie zainteresowani tematyką projektowania budynków. Uczniowie zyskali nowe umiejętności związane z obsługą programów CAD. Dodatkowo uczniowie mieli możliwość zapoznania się z językiem technicznym, a przy tym sami mieli możliwość tworzenia instrukcji, będących źródłem wiedzy dla innych uczniów, co wymagało od nich korzystania z zasad tworzenia dokumentacji.
Jednak nadrzędnym osiągnięciem, z edukacyjnego punktu widzenia, jest nabycie umiejętności pracy w grupie – zarówno przy podziale pracy, dokonywaniu pomiarów, zapisywaniu wyników, tworzeniu „papierowych” rysunków technicznych, przenoszeniu tych rysunków do komputera, scalaniu pracy poszczególnych grup uczniów, ale przede wszystkim zarządzaniu czasem. Do osób szczególnie zaangażowanych w prace nad projektem należą: Jakub Hutyra, Piotr Kawik, Amadeusz Dzius, Jakub Mazur, Grzegorz Lebiedzik oraz Aureliusz Szołdra, którzy włożyli mnóstwo energii i poświęcili ogromną ilość czasu na realizację projektu.
Nauczyciel przedmiotów zawodowych, pan Krzysztof Szczepański, który jest pomysłodawcą projektu oraz osobą nadzorującą przebieg projektu, miał ogromną satysfakcję, widząc efekty pracy młodych elektroników oraz poczynione przez nich postępy.